ЗМІСТ
Вступ ……………………………………………………………………………… 3
Розділ 1.Теоретичні основи маркетингової діяльності в умовах розширення ЗЕД………………………………………………………………….5
1.1 Суть та теоретичні аспекти маркетингу на підприємстві, що займається ЗЕД…………………………………………………………………...5
1.2. Управління маркетингом в умовах розвитку ЗЕД……………………..8
1.3. Сучасний досвід і складові ефективної маркетингової діяльності підприємства…………………………………………………………………….14.
Розділ 2. Аналіз маркетингової діяльності та перспективи виходу підприємства на зовнішній ринок на прикладі ТОВ «Путивль - Хліб»…23
2.1. Коротка організаційно-економічна характеристика підприємства…23
2.2. Оцінка фінансово – господарської діяльності ТОВ «Путивль - Хліб» в умовах розширення ЗЕД………………………………………………………..26
2.3. Експортне діагностування та розробка комплексу маркетингу на підприємстві……………………………………………………………………..42
Розділ 3 Шляхи вдосконалення маркетингової діяльності ТОВ «Путивль - Хліб» в умовах розширення ЗЕД…………………………………………….54
Розділ 4 Охорона праці………………………………………………………67
Висновки та пропозиції ………………………………………………………74
Список використаної літератури…………………………………………….77
Додатки…………………………………………………………………………..80
ВСТУП
Україна стала на шлях глибоких соціально-економічних перетворень, де провідне місце посідають ринкові відносини. Однак високі темпи зростання цін, невпорядкованість податкової системи, масова несплата податків і платежів, дефіцит кредитних ресурсів і занадто високі процентні ставки, зменшують надходження коштів до бюджету, а також до суб'єктів господарювання. Внаслідок цього фонди накопичення і споживання мають тенденцію до неухильного скорочення і подальшого знецінення. Інвестиційна та інноваційна діяльність у виробничих сферах через відсутність належних внутрішніх накопичень і довгострокових банківських зводиться нанівець. Для того, щоб дійсно пожвавити підприємницьку діяльність, забезпечити процеси економічного оновлення і розширеного відтворення, слід впроваджувати нові для економіки нашої країни методи менеджменту на підприємствах. Одним із видів менеджменту є маркетинг, удосконалення стратегії якого і буде предметом магістерської роботи. Маркетинг як управлінська діяльність припускає прийняття рішень на базі різноманітних економічних розрахунків, передбачає створення організаційних, економічних і юридичних умов для ефективного розвитку підприємства. Стратегія маркетингу - раціональна, логічна побудова, керуючись якою організаційна одиниця розраховує вирішити свої маркетингові задачі. Вона включає в себе конкретні стратегії щодо цільових ринків, комплексу маркетингу та рівню витрат на маркетинг.
Маркетингова діяльність повинна забезпечити: інформацію про зовнішні умови функціонування підприємства, тобто надійну, достовірну і своєчасну інформацію про ринок, структуру і динаміку конкретного попиту, смаки і вподобання покупців; створення товарів, які найбільш повно задовольняють вимоги ринку; необхідний вплив на споживача, попит, ринок для забезпечення максимально можливого контролю над сферою реалізації. Необхідність дотримання принципів маркетингу в сучасних ринкових умовах, ускладнення запитів споживачів, посилення конкуренції на світових ринках зумовлюють актуальність дослідження проблематики удосконалення маркетингових стратегій підприємств.
Об’єктом дослідження є процес дослідження і удосконалення засад маркетингової діяльності, а предметом – теоретичні та методико-прикладні підходи до формування принципів та методів формування таких засад. Предметом даної роботи є розроблення методичних і прикладних засад удосконалення вибору стратегії маркетингової діяльності в умовах розвитку зовнішньоекономічних зв’язків на ТОВ «Путивль-хліб». Завдання бакалаврської роботи складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Інформаційною базою дослідження є аналітичні огляди, монографії іноземних та вітчизняних науковців, періодична спеціалізована література, джерела мережі Інтернет, дані зі звітності підприємства ТОВ «Путивль - Хліб». У роботі використані загальнонаукові методи пізнання – аналіз, синтез, порівняння, аналогія, узагальнення, метод системного аналізу, конкретизація, а також економіко-математичні методи.
Основна мета дипломної роботи - вивчення , на прикладі діючого вітчизняного підприємства (ТОВ «Путивль - Хліб»), можливих перспектив виходу на зовнішній ринок.
Поставлена мета обумовила необхідність рішення ряда питань та взаємопов’язаних завдань:
• вивчити теоретичні основи маркетингової діяльності в умовах виходу підприємства на зовнішній ринок;
• проаналізувати перспективи виходу підприємства на зовнішній ринок на прикладі ТОВ «Путивль - Хліб» ;
• вивчити шляхи удосконалення маркетингової діяльності в умовах ЗЕД.
Предметом дипломної роботи є маркетингова діяльність, яка виникає в процесі виходу підприємства на зовнішній ринок.
Розділ 1.Теоретичні основи маркетингової діяльності в умовах розширення ЗЕД
1.1 Суть та теоретичні аспекти маркетингу на підприємстві, що займається ЗЕД
Підприємства, що виходять на світовий ринок, зустрічають сьогодні жорстоку конкурентну боротьбу. Щоб вижити в цій боротьбі і досягти успіху, необхідно використовувати можливості маркетингу.
Саме на основі маркетингової діяльності проводиться більшість комерційних операцій на світовому ринку. Спеціальними дослідженнями встановлено, що більше 75% комерційних невдач відбувається через помилки в маркетинговій діяльності. Тому майбутнім спеціалістам-менеджерам ЗЕД необхідно уважно і творчо віднестися до вивчення теорії і практики міжнародного маркетингу, досвіду західних і вітчизняних фірм в цій галузі.
Використання маркетингу в управлінні ЗЕД насамперед вимагає його планування, розробки стратегічної маркетингової програми. Важливо відзначити, що стратегічна маркетингова програма складає основу загального стратегічного плану фірми, в області ЗЕД.
Ринкова ситуація постійно міняється, тому фірма завжди повинна мати стратегічну маркетингову програму на наступні 3-5 років.
Перш ніж вирішити вийти на світовий ринок, підприємству необхідно багато чого дізнатись, досконало розібратися в особливостях внутрішнього й зовнішнього середовища. До внутрішнього середовища відносяться функціональні структури підприємства, система розробки, виробництва і збуту товарів, кваліфікація кадрів і їх використання, системи передачі інформації між ланками управління та ін. До зовнішнього (оточуючого) середовища відносяться конкуренти, покупці, посередник, фінансові установи, митні та державні органи і т. п. Важливу роль відіграє економічна ситуація в країні, політична обстановка, природні умови, культура, традиції та ін. Всі фактори внутрішнього й зовнішнього середовища розподіляються на ті, що піддаються управлінню з боку підприємства, і ті, що не піддаються, тобто такі, до яких треба пристосовуватись.
Важливе місце в системі маркетингу займає дослідження іноземних ринків, під яким, як правило, розуміють процес пошуку, збору, обробки й аналізу даних про проблеми, пов'язані з маркетингом товарів і послуг.Головна мета маркетингових досліджень - зменшення невизначеності і ризику при прийнятті комерційних рішень. Маркетингові дослідження, що проводяться на зарубіжних ринках, як правило, складаються із двох великих блоків:
дослідження ринків; дослідження потенціальних можливостей підприємства.
Перший блок дослідження ринків включає в себе такі аспекти:
- вивчення й аналіз умов ринку;
- аналіз попиту;
- аналіз пропозицій;
- аналіз вимог споживача до товару;
- аналіз перспектив розвитку ринку;
- вивчення форм і методів торгівлі;
- вивчення і оцінка діяльності підприємств-конкурентів;
- вивчення підприємств-покупців товару, що їх зацікавив;
- вивчення комерційної практики, транспортних, торгово-політичних умов;
- вивчення умов руху товарів та ін.
Другий блок - дослідження потенціальних можливостей підприємства передбачає:
- аналіз господарської діяльності підприємства;
- аналіз конкурентноздатності підприємства;
- аналіз конкурентноздатності продукції підприємства;
- оцінка його потенціальних конкурентних можливостей.
Маркетингові дослідження проводяться підприємством або самостійно, або на його замовлення спеціалізованим маркетинговим фірмам. Щоб маркетингові дослідження були ефективними, вони повинні проводитися систематично і охоплювати якомога більше джерел інформації.
Аналіз оточуючого середовища міжнародного маркетингу і пов'язаного з ним ринку дає можливість визначити систему завдань міжнародного маркетингу, які являються складовою частиною стратегічної маркетингової програми. Завдання міжнародного маркетингу зумовлені загальними завданнями діяльності підприємства, в т.ч. у зовнішній сфері.
Можна виділити такі групи завдань:
1. Ті, що характеризують становище підприємства на ринку (досягнення певного становища ринку, показники обігу, освоєння нових ринків).
2. Виробничого характеру (ефективне використання ресурсів, продуктивність праці).
3. Рентабельність (цільові показники прибутковості підприємства).
4. Фінансові (кредитна здатність, ліквідність, структура капіталу).
5. Соціального характеру (становище робітників та ін.).
6. Забезпечення і підтримка іміджу підприємства.
Основою планування виходу підприємства на зовнішні ринки являється вибір оптимального способу проникнення його на ці ринки. В сучасних умовах склались три основних способи виходу підприємства на зовнішні ринки:
1. Створення власної ланки збуту на цільових іноземних ринках. Такий спосіб поряд з функцією збуту дозволяє добре вивчити особливості конкретних ринків, умови роботи на них. Однак він вимагає великих затрат і може бути вигідним в тому випадку, якщо підприємство має значні об'єми реалізації продукції, що дозволяють окупити витрати на створення власної ланки збуту.
2. Використання ланки збуту за кордоном. Цей спосіб дає можливість використання незалежних торгових посередників. Він особливо потрібен при виході підприємства на нові ринки, коли власна ланка збуту ще не створена чи її створення неефективне. Робота торгових співробітників вимагає опрацювання ряду важливих питань, таких як передача повноважень по експорту товару, винагорода, відповідальність за реалізацію та ін. Всі ці питання виясняються в контрактах про торгово-посередницькі операції.
3. Спосіб виходу на іноземні ринки шляхом створення власного виробництва товарів за кордоном (СП, дочірніх філіалів та ін.). Такий спосіб вигідний тоді, коли даний ринок для підприємства перспективний, а виробництво товарів на місці може дати відчутну економічну вигоду за рахунок економії на транспортних витратах, мита, нетарифних обмежень, використання кваліфікованої, але більш дешевої робочої сили, приближення виробництва до джерел сировини і т.п.
Організувавши вихід на іноземні ринки таким чином, підприємство може значно підвищити ефективність ЗЕД. Однак при цьому необхідно добре знати умови діяльності в даній країні, її законодавчі акти. На основі дослідження, оцінки й вибору іноземних ринків, розробляється товарна, цінова, збуту та інші види політики, тобто міроприємства маркетингового комплексу, що входять в стратегічну маркетингову програму. На жаль, вітчизняні підприємства ще недостатньо використовують міжнародний маркетинг в управлінні ЗЕД. Очевидно, що більш активну участь українських підприємств-суб'єктів ЗЕД в цій діяльності дозволило б значно підвищити якісний рівень управління ЗЕД, зміцнити позиції на іноземних ринках.
Розділ 2. Аналіз маркетингової діяльності та перспективи виходу підприємства на зовнішній ринок на прикладі ТОВ «Путивль - Хліб».
2.1. Коротка організаційно-економічна характеристика підприємства.
Приватне Підприємство ТОВ «Путивль-Хліб» засноване на приватній власності його власника. Діяльністю підприємства управляє його засновник - генеральний директор та його заступники: комерційний директор, фінансовий директор, менеджер по збуту. Державне регулювання діяльності товариства базується на таких нормативно-правових актах та інших законодавчих документах як Конституція України, господарський кодекс законів «Про підприємництво», «Про власність», «Про підприємства в Україні», іншого діючого законодавства України.
Приватне підприємство ТОВ «Путивль-Хліб» є одним з багатьох приватних оптово-торговельних підприємств. Від стабільності його діяльності залежить забезпечення харчовою продукцією людей в зоні збуту, постачальником яких воно являється. Така кількість конкурентних підприємств-посередників створює жорстку конкуренцію для даного підприємства і потребує від нього стабільності, надійності та відповідальності у відносинах з партнерами по бізнесу. Адже, гарні зв’язки з партнерами, постачальниками та споживачами вважається невидимим капіталом.
Дане підприємство поставляє в місто Путивль та Путивльський, Білопільські райони хлібо - булочні, кондитерські вироби. Основним ресурсом трудового колективу є людський фактор, тобто ті люди, які є безпосередніми учасниками діяльності підприємства.
За організаційною формою підприємство є товариством з обмеженою відповідальністю. Організаційна структура підприємства наведена на рис. 2.1.
Рис. 2.1. Організаційна структура ТОВ «Путивль-Хліб»
Як бачимо з рис. 2.2, випуск ржано –пшеничного хлібу збільшився та становить 44% від загального виробництва, випуск пшениці не змінився і складає 10 % , дещо збільшилась питома вага виготовлення кондитерських виробі ( з 12 % у 2007 до 14% у 2008 році).
На рис. 2.3. наведена структура випуску продукції ТОВ «Путивль – Хліб » в 2009 році.
Рис 2.3. Структура товарної продукції в 2009 р.
Проаналізувавши рис. 2.3, можна сказати, що в 2009 році найбільшу питому вагу мав випуск хліба ржано – пшеничного 1 сорту (42%) від зщагальної вартості та випічка булочних виробів (34%), найменшим був випуск пшениці (9%), випічка пасок складала 1% від загального виробництва, що пов’язано, передусім з єдиночасним попитом на даний вид виробу.
На рис. 2.4. наведена структура випуску продукції в 2010 році.
Рис 2.4. Структура товарної продукції в 2010 р.
Як бачимо з рис. 2.4, випуск ржано –пшеничного хлібу зменшився по відношенню до 2009 року та становить 40% від загального виробництва, випуск кондитерських виробів становить 14% від загального випуску, випуск пшениці складає 10 % , дещо збільшилась питома вага виготовлення кондитерських виробі ( з 14 % у 2009 до 15% у 2010 році).
У складі виробничих факторів, що визначають результати господарської діяльності підприємства, важливе місце займає трудова діяльність працюючих, спрямована на виробництво продукції. Успішна діяльність підприємства залежить насамперед від кількісного і якісного складу працівників.Уявлення про кількісний, якісний і структурний склад персонал ТОВ «Путивль-Хліб» і тенденції в його змінах можна скласти таблиці 2.2.
Таблиця 2.2
Динаміка руху працівників та ефективність їх використання в ТОВ «Путивль - Хліб»
Показники 2007р. 2008р. 2009р. 2010р. Відхилення 2010р. до 2007р, (+,-). %
Середньорічна чисельність працюючих, чол. 71 70 74 82 11 115,65
-з них жінок 30 36 34 40 10 133,33
Кількість працюючих у віці, чол::
-15-34 26 28 25 26 0 100
-15-24 4 3 6 6 2 150
-50-54 9 7 8 9 0 100
-55-59 3 6 4 4 1 133.33
Коефіціент вибуття 0.59 0.60 0.51 0.53 -0.06 89.83
Коефіціент прийому 0.44 0.43 0.46 0.48 0.04 109.09
активів балансу.
Рис 2.5 Структура активу балансу за станом на 01.01.2011 р.
Пасив балансу
Таблиця 2.4
Порівняльний аналіз пасиву балансу ТОВ «Путивль - Хліб»
Показники №
рядків Періоди Відхилення
На 01.01.2008 На 01.01.2009 На
01.01.
2010 На 01.01.2011 +/-, грн %
1 2 3 4 5 6 7 8
Всього власний капітал 380 751,3 769,3 978,7 1056,4 305,1 140,61
Довгострокові зобов’язання 430-480 0 0 0 0 0 0
Короткострокові кредити банків 500 0 0 0 0 0 0,00
Векселі видані 520 0 0 0 0 0 0,00
Кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги 530 21,8 6,5 7,2 53,9 32,1 247,25
Зобов’язання з одержаних авансів 540 0 0 0 0 0 0,00
Заборгованість перед бюджетом і позабюджетні 550-560 4,6 2,6 4,4 7,9 3,3 171,74
Заборгованість по страхуванню
570 13,5 17,2 21,6 11,1 -2,4 82,22
Заборгованість по оплаті праці
580 34,9 51,4 53,3 26,9 -8 77,08
Інші поточні зобов'язання
610 2,1 0,6 0,3 0,7 -1,4 33,33
Всього поточні зобов’язання 620 76,9 78,3 86,8 100,5 23,6 130,69
Всього засобів підприємства 640 808,2 847,6 1065,5 1156,9 348,7 143,15
2.3. Експортне діагностування та розробка
комплексу маркетингу на підприємстві.
Найбільш вагомими конкурентоми ТОВ «Путивль - Хліб» є ТОВ "Колос".
Господарські відносини між підприємствами оформлюються шляхом підписання договорів. Відсутність грошових коштів на рахунках багатьох підприємств вимушує постачальників користуватися такими формами оплати як передплата та бартер.
Розділ 3 Шляхи вдосконалення маркетингової діяльності
ТОВ «Путивль - Хліб» в умовах розширення ЗЕД
Ціни на хлібо-булочну продукцію є значно нижчими, ніж на продукцію промисловості. Це значно збільшує собівартість і знижує прибуток від реалізації продукції промислового господарства. Так, значні витрати на паливо мастильні матеріали, запчастини і ремонт роблять продукцію не конкурентоспроможною, нерентабельною. Позитивним є те, що є достатньо людських ресурсів для забезпечення потреб виробництва в робочій силі, природні умови є сприятливими для промислового господарства. Вигідним для підприємства є його розташування, близько до районного центру. Вигідне розташування теж впливає на діяльність підприємства, створює сприятливі умови для місцевого населення. В місті є асфальтована дорога, телефонний зв’язок. Таким чином, фактори, зовнішнього середовища сприяють як позитивний так і негативний вплив на промислову діяльність. Їх змінити майже не можливо, але потрібно вміти пристосовуватися до цих змін з найменшими втратами і намагатися отримати певні вигоди.
Ситуація, яка з року в рік складається на ринку хлібо-булочної продукції, зумовлює вітчизняних товаровиробників постійно шукати ефективні засоби підвищення своєї конкурентоздатності. Особливо актуальним це питання звучить після вступу України до СОТ. Керівництво нового уряду наголошує, що галузі вітчизняної економіки не повинні постраждати від членства і цій організації.
Одним із можливих шляхів покращення ситуації для промислового підприємств є розвиток маркетингової діяльності. Маркетинг, як основна концепція управління господарюючим суб’єктом в умовах конкуренції, отримав поширення в усьому світі завдяки ефективності його використання як в виробничо-комерційній сфері, так і в інших сферах життєдіяльності. Однак, не дивлячись на свою популярність в країнах з розвиненою ринковою економікою, в українській економіці, а особливо в агарному секторі, його роль є досить незначною.
Збирання інформації в дослідженнях ринку проводиться на досліджуваному підприємстві за такими основними напрямками:
- інформація про іноземні ринки і ринкову кон'юнктуру;
- інформація про форми й обсяги міжнародної торгівлі,
- інформація про власне підприємство, його конкурентоспроможність, сильні та слабкі сторони.
Таким чином, міжнародне маркетингове дослідження складається, по-перше, із власного дослідження іноземного ринку і, по-друге, вивчення потенціалу підприємства, що бажає вийти на цей ринок, а саме: аналіз промислової діяльності, визначення рівня конкурентоспроможності продукції, визначення конкурентоспроможності свого підприємства, оцінка конкурентних можливостей свого підприємства і його ринкових суперників.
РОЗДІЛ 4
Охорона праці
Охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних заходів і засобів, спрямованих на збереження здоров'я та працездатності людини в процесі трудової діяльності.
Охорона праці відображена в Законі України “Про охорону праці” та пожежну безпеку, в Кодексі Законів України про охорону праці, в Положенні про організацію роботи по охороні праці, в стандартах, правилах, інструкціях та інших документах.
Згідно до Положення про організацію роботи по охороні праці в ТОВ «Путивль-Хліб» Путивського району юридичну відповідальність за стан охорони праці в цілому по господарству несе голова; по галузям - головні спеціалісти; в цехах, на виробничих дільницях та у службах - керівники відповідних підрозділів та служб. Обов'язки, права та відповідальність посадових осіб за виконання покладених на них функцій з питань охорони праці передбачені у посадових інструкціях.
Список використаної літератури
1. Котлер Ф. Основы маркетинга: Перевод с англ. М.: «Бізнес-книга», «ИМА – Кросс. Плюс», 2006. – 702с.
2. Новшинська Л.В. Міжнародний маркетинг: Навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2004.- 176с.
3. Шершеневич Г. Курс торгового права. - Спб., 1908. - Т. 1.
4. Шмиттгофф К. Экспорт: право и практика международной торговли. - М., 1993.
5. Щербина В. С. Попередження господарських правопорушень. - К., 2003.
6. . Герасимчук В.Г. Маркетинг в Україні: здобутки та проблеми (1989-2001 рр.) // Матеріали V міжнародної науково-практичної конференції “Маркетинг: теорія і практика”. – К.: КНЕУ, 2001. – с. 46.
7. 7. Головкіна Н. «Маркетинг в Україні», 2007р., №4, с.9
8. 14. Гончарук Я. А., Павленко А. Ф., Скибінський С. В. Маркетинг. — К.: КНЕУ, 2004. — 391с
9. 8. Кредисов А., Наумова В. Маркетинг на зламі XX і XXI ст.: особливості та перспективи розвитку // Економіка України. — 1999. — № 9. — с.4—11.
10. 9. Примак Т.О., Вовчак А.В. «Маркетинг в Україні», 2003р., №3, с.14
11. 10. Тарнавський В. «Новий маркетинг», 2007р., №5, с.64
12. 11. Циганкова Т. М. Міжнародний маркетинг: теоретичні моделі та бізнес-технології. — К.: КНЕУ, 2004. — 400 с. 12. Кириленко В.В. Економіка / В.В. Кириленко. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – 193 с.
13. Паска І.М. Організація і економічна ефективність зовнішньоекономічної діяльності підприємств АПК: автореф. дис. … канд. екон. наук / І.М. Паска; Миколаївська держ. аграрна академія. – Миколаїв, 2000. – 19 с.
14. Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності: Підручник/За ред. О.А. Кириченка. - К.: Знання, 2005. - 493с.
15. Зовнішньоекономічної діяльності підприємства: Підручник для вузів / І.В. Багрова, Н.І. Рєдіна, В. Є. Власюк; за ред. д-ра екон. наук, проф. І.В. Багрової. - К.: Центр навчальної літератури, 2004. - 548с.
16. В.И. Черенков Международній маркетинг: Учеб. пособ. для ВУЗов. - СПб.: ИВЭСЭП, 2003. - 540с.
17. Захарченко В.И. Менеджмент во внешней экономической деятельности: Учеб. пособ. (конспект лекций). - Х.: ООО "Одиссей" - 2003. - 384с.
18. Виханский О.С. Стратегическое управление: Учеб. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: 2002. - 296с.
19. Управління зовнішньоекономічною діяльністю: Навч. посіб. /Під аг. ред. А.І. Кредісова / Пер. з рос.Н. Кіт, К. Серажим. - К., 1997. - 448с.
20. Дідківський М.І. Зовнішньоекономічна діяльність підприємства: Навч. посіб. - К.: Знання, 2006. - 463с.
21. Савицкая Г.В. Анализ хозяйственной деятельности предприятия: 2-е изд., перераб. и доп. – Мн.: ИП «Экоперспектива», 1998.
22. Шеремет А.Д., Негашев Е.В. Методика финансового анализа. – М.: ИНФРА-М, 2000.
23. Шеремет А.Д., Сайфуллин Р.С. Финансы предприятий. – М.: ИНФРА-
Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування
від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, які призвели к втраті працездатності» № 1105-ХІУ від 23.09.1999 року.
24.. Закон України “Про охорону праці” з змінами та доповненнями від 21.11.2002р. № 229 – IV. Ж. “Охорона праці” № 1,2003р.
Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів / Затв. Держнаглядохоронпраці 09.01.98р. – К.: Основа, 1998. – 380 с.
25. Порядок розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру / Затв. Пост. Кабміну України 22.03.2001р. №270 //Охорона праці. - № 6. – С. 45 – 52.
26. Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві / Затв. Пост. Кабміну України 25.08.2004р. № 1112.
27.Виробнича санітарія / В. Л. Лущенков, Д. А. Бутков, С. Д. Лехман та ін.. – К.: Урожай, 1996. – 336 с.
28.Гажаман В. І. Електробезпека на виробництві. – К.: 1998. – 272с.
29.Гандзюк М. П., Желібо М. О., Халімовський М. О. Основи охорони праці. – Київ: Каравела, 2004.
30.Геврик Є. О. Охорона праці: Навчальний посібник. – Київ.: Ельга, Ніка – Центр, 2003. – 280 с.
31.Жидецький В. Ц. Основи охорони праці: Підручник. – Львів: Афіша, 2002. – 320 с.
32.ГОСТИ СИСТЕМИ СТАНДАРТІВ БЕЗПЕКИ ПРАЦІ:
ГОСТ 12.1.005-88 «Система стандартів безпеки праці».
33. БУДІВЕЛЬНІ НОРМИ І ПРАВИЛА:
34СНиП П -4-79. Освітлення. Норми проектування.
35СНиП П 2.09.04-87. Адміністративні та виробничі будівлі.