Матеріал про екологію та "Укрзалізницю"
500 грн. 5 часов

ЗАКУЛІССЯ ЕКОЛОГІЧНИХ ІНІЦІАТИВ УКРЗАЛІЗНИЦІ — ДІЙСНІСТЬ ЧИ ІМІТАЦІЯ?

13 жовтня 2023 року найбільший екологічний рух в Україні під назвою «Let’s do it, Ukraine» запустив разом з «Укрзалізницею» і Молодіжною радою Профспілки залізничників і транспортних будівельників України інформаційно-просвітницьку кампанію «Екосвідомі разом!». Суть ініціативи полягала у тому, щоб «підвищити обізнаність громадян у питаннях культури чистоти, правильного поводження з відходами та дбайливого ставлення до навколишнього середовища». Задля цього у вагонах «Укрзалізниці» були розміщені певні інформаційні матеріали з порадами, серед яких заклик до купівлі електронних квитків замість паперових, покликання на еко-фільми та еко-книги, мапа пунктів прийому вторинної сировини та ін. Подорожуючи потягами «Укрзалізниці» ці матеріали можна зустріти й досі. Ба більше, на сайті монополіста в спектрі залізничних перевезень детально зазначена корпоративна політика стосовно екології, котра покликана оберігати навколишнє середовище відповідно до статті 11 Закону України «Про залізничний транспорт». Та чи справді за кулісами «Укрзалізниці» є місце екології? З’ясовувала журналістка Анастасія Зайкова.

Одною з найстрашніших техногенних катастроф в історії людства є Чорнобильська аварія на АЕС. Проте, менш масштабні екологічні факапи трапляються в Україні й досі. Причому деякі з них — за участі «Укрзалізниці». Так, 16 липня 2007 року у Буському районі Львівщини на перегоні Красне-Ожидів зійшли з колії та перекинулися 15 цистерн з жовтим фосфором товарного потяга «Укрзалізниці» №2005. Тоді через виток фосфору з однієї цистерни сталося самозаймання ще 6 цистерн. Унаслідок пожежі з симптомами отруєння було госпіталізовано 152 особи (з них 27 – діти). Тим не менш, винних у катастрофі так і не знайшли. Зі слів Юрія Гершота, тодішнього директора департаменту безпеки Мінтрансу України, «фосфорний» потяг був сформований за всіма вимогами і нормами. Проте, Директор ТОВ «Казфосфат» Кайрат Шотбаков сказав, що термін експлуатації цистерн з фосфором, які загорілися, повинен був закінчитися ще в грудні 2007 року. 2 з 15 цистерн, що перекинулися в Львівській області, - 1978 року випуску, інші - 1984 року. За його словами, термін експлуатації цистерн - 24 роки, проте «Казфосфат» має офіційний дозвіл від української фірми про продовження терміну експлуатації на 5 років. Отже, можна зробити висновок, що українська сторона знехтувала правилами експлуатації як мінімум 2 цистерн з 15. Полтавський експерт з 30-річним досвідом у експлуатації потягів, Борис Савченко, прокоментував ситуацію так:
«По-перше, причиною аварії могла стати несправність колій чи вагонів. Після певної кількості проїханих кілометрів кожен вагон має пройти плановий огляд, чим часто нехтують у нас на залізниці. По-друге, є таке поняття як «втома металу». Українські перевізники вважають, що вони розумніші за всіх, бо продовжують термін експлуатації і наживаються на цьому. А потім, коли щось стається, розводять руками і винних нема!»

Наступне екологічне фіаско «Укрзалізниці» оприлюднили 26 жовтня 2021 року на засіданні Міжфракційного депутатського об’єднання Верховної Ради «За техногенну та екологічну безпеку в паливно-енергетичному комплексі, залізничному і трубопровідному транспорті України». Голова об’єднання, народний депутат Сергій Шахов зазначив, що в «Укрзалізниці» було створено Департамент екологічної і техногенної безпеки та виділено необхідні кошти задля вирішення екологічних питань. Проте, з невідомої причини вони освоюються тільки на 15-20% і не вирішують актуальних питань знешкодження нафтозабруднених земель та екологічного аудиту.
«Хотілося б, щоб всі гроші, які виділяються державою на вирішення екологічних питань, використовувалися за призначенням, зокрема, на рекультивацію забруднених земель, а не просто поверталися в бюджет» - наголосив Сергій Шахов.

Через деякий час «Укрзалізниця» знову втрапила в екологічний скандал. За повідомленнями видання «Екополітика», 4 липня 2023 року у Києві суд стягнув з регіональної філії «Південно-західної залізниці» 10,2 мільйона гривень за засмічення земельної ділянку площею 374,65 кв. м. Тоді частину території локомотивного депо Дарниця засмітили промисловими відходами шлаку, а саме відпрацьованим щебенем, який є відходом процесу виробництва колії.

Отже, в зв’язку з численними екологічними аваріями та неефективністю запропонованих ініціатив, сперечатися про доброчесність екологічних намірів «Укрзалізниці» можна довго. Водночас, не слід забувати і про те, що залізничний транспорт вважається одним з найекологічніших видів транспорту в світі, а повномасштабна війна дуже сильно гальмує процес екологічної усвідомленості. Однак, незважаючи на це, не слід забувати про екологію, адже на нас лежить відповідальність за здоров’я майбутніх поколінь українців, що житимуть в мирі і злагоді з природою. Адже Україна, чиста від загарбників і сміття — це наш шлях до щасливого і екологічного майбутнього!

Работа добавлена: 27.03.25

Наверх